Höstenergi

Det är något speciellt med hösten. Naturen med alla sina fantastiska färger bländar en – men det ligger något mer i den höga, klara luften. En känsla av nystart, stora möjligheter och pepp. Höstsolen tankar på med energi och fyller kroppen med glädje. Just nu – precis just nu – finns alla möjligheter.

Vacker utsikt

Både igår och idag var jag ute på två härliga promenader. Idag var jag här; på vackra Bondberget. Vem får inte ny energi av den här utsikten? Tillsammans med min kära vän Malin betade jag av en tipspromenad med lagom kluriga frågor… fint att starta söndagen med lite träning för både kropp och knopp. Och det känns definitivt skönare att sätta sig framför datorn och jobba när man har några kilometer i benen.

Jobbmässigt har jag ganska nyligen avslutat ett stort projekt – nämligen textproduktion för Em Homes katalog 2016. Det var precis lika roligt, intensivt och klurigt som förra året. Men det blev ett himla bra resultat – här kan du bläddra i katalogen. Duktiga Anna Vestman på hundrasvart har formgivit årets katalog. Nu tuffar jag vidare med nya projekt och kunder i spännande branscher. Stay tuned!

Att få skapa till EM Home.

Förra året, när mitt företag var relativt nystartat, fick jag ett fantastiskt roligt uppdrag. Jag skulle skriva texterna till EM:s katalog för 2015. Det är alltid roligt att skriva men att få skriva om något jag verkligen, verkligen gillar – det är lyx! Inredning, möbler och inspiration är saker som får igång mig. Det kickar igång min kreativitet och släpper loss lusten att skapa.

 

EM Home katalog 2015

 

Som alltid är det lite speciellt att skriva texter till något som ska gå i tryck. Det får liksom inte bli fel. När man korrekturläser webbtexter gör man det kanske 15 gånger. När man korrekturläser texter till en trycksak gör man det ungefär 115 gånger… 🙂

 

Lampor EM Home

 

Förra årets katalog blev superfin. Och som tur var hade inget textfel smugit sig in (vad jag kunde se!).

Så. Med det här fina uppdraget i minnet är det förstås väldigt roligt att jag även i år fått äran att skriva texterna till 2016 års katalog. Jippi! Det ska bli SÅ KUL att få sätta tänderna i härliga möbler, inspirerande inredningsprylar och sköna miljöer.

 

Sidskisser

 

Häromdagen var jag på möte med projektledare och AD för katalogen. Vi gick igenom sidskisser, uppslag och idéer. Snart drar det igång. Taggad är bara förnamnet! Såhär såg det ut förra året när jag skrev texterna, här hemma i min lilla djungel.

Myt nr 4: Det är viktigare att göra reklam än att mäta dess effekt

Att arbeta med digital marknadsföring är inte detsamma som att annonsera i exempelvis tryckt press. Där är är det betydligt svårare att mäta effekten av din reklam. På nätet har du enormt mycket större möjligheter att faktiskt mäta utfallet av dina insatser. 

Så länge du inte mäter effekten av din reklam på nätet – oavsett om det handlar om annonsering, onlinekampanjer eller innehåll i sociala medier – ger det inte speciellt mycket. Visst kanske du kan känna av effekten. Det kanske blir större tryck på en produkt, tjänst eller vad du nu gör reklam för. Men du kan komma mycket närmre än så. Med andra ord är det precis lika viktigt att mäta effekten än att bara göra reklam, reklam, reklam.

Ett tips på vägen

Se till att ha ett bra analysverktyg implementerat och konfigurerat på din webbplats. Sätt upp spårning på alla annonser, kampanjer och annan typ av digital marknadsföring som sker utanför din webbplats. Vad gör besökarna när de kommit till din webbplats? Gör de det du vill att de ska göra? Vilken kanal funkar bäst? Vilka kanal genererar de mest ”kvalitativa” besökarna, det vill säga de som faktiskt utför en handling på din webbplats (exempelvis köper en produkt, registrerar sig för ett nyhetsbrev, skickar iväg en förfrågan etc)? Analysera dina besökare – de sitter nämligen på svaret om var och hur du ska möta dem och deras behov.

Myt nr 3: Det viktigaste är att ofta posta inlägg

Visst är det otroligt viktigt att vara aktiv på sina sociala medier. Självklart. Men att posta inlägg FÖR ofta (eller i för tät följd) för att nå ALLA är inte heller bra. Satsa istället på att lära känna dina följare. När är de mest mottagliga? När är det störst chans att de sprider ditt innehåll – och vilket innehåller funkar bäst? 

Det här är förstås väldigt svårt. Idag har nästan alla med sig sin mobil och kollar Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest m.m. flera gånger om dagen. Men försök att få en länk mellan fungerande innehåll och bra spridning. Då har du en vägvisare kring när och hur ofta du ska posta inlägg.

Ett tips på vägen

Inför varje inlägg, tänk på:

  • Relevans
  • Syfte
  • Kvalitet (visst, varenda inlägg behöver inte vara högkvalitativt men tio dåliga och suddiga mobilbilder i rad blir ingen glad av…)

Myt nr 2: Man måste finnas på alla sociala medier

Det här är enkelt: Nej, det måste man inte.

Det kan snarare vara skadligt för dig och ditt företag om du finns på en massa olika sociala medie-plattformar men inte är aktiv. Eller ens någorlunda aktiv. Vad känner du själv när du surfar in på ett företags Facebooksida och du ser att den senaste uppdateringen var i januari 2014? Eller när du ställer en fråga på Twitter men aldrig får svar?

Det är ungefär som att ha en kundtjänst som är öppen 24 timmar om dygnet – men aldrig ha den bemannad. Det funkar liksom inte. Det enda det resulterar i är missnöjda besökare. Eller kanske ännu värre: att förlora potentiella (eller befintliga) kunder.

Ett tips på vägen

Läs på om olika sociala medier-kanaler. Fråga dig följande frågor om varje kanal:

  • Vad krävs av dig och ditt företag för att ni ska ha en bra närvaro?
  • Vem är ansvarig för uppdateringarna?
  • Ska ni ha ett rullande schema för de ansvariga?
  • Vem är ansvarig för att svara på frågor, kommentarer eller mail?
  • Hur ofta kommer ni att kunna uppdatera?
  • Hur mycket tid är ni villiga att avsätta – för såväl brainstorming, produktion och spridning av innehållet?
  • Kommer ni att behöva bilder? Ska ni isåfall ta dem själva och vem gör det? Eller ska ni köpa bilder?

Självklart finns det många fler frågor som behöver besvaras, men de här kan vara en bra början. Jobbar du dessutom på ett större företag, där fler än en person kommer att sköta de sociala medierna, så kan det vara bra att ha en policy. En policy beskriver bland annat vad och vad ni inte ska säga i era sociala medier, vad ni ska ha för slags tonalitet och uttryck, hur ni bemöter kritik och så vidare.

Myt nr 1: Det är bra att följa så många som möjligt

Det finns många myter om sociala medier och digital marknadsföring. För företag kan det vara svårt att sålla bland allt som sägs. Vad är rätt, och vad är inte rätt? Hur ska jag göra? Är all reklam bra reklam? Här och i några kommande inlägg tänkte jag krossa några myter. Vi börjar med den första – det är bra att följa så många som möjligt.

Visst kan det vara bra att följa många, men följandet i sig skapar ingen effekt. Du måste prata med dina vänner på dina sociala medier! För det är faktiskt så du måste se det – både de som du följer och de som följer dig.

Tänk att du går på ett cocktailparty där du vill lära känna nya människor. Du går fram till en klunga människor och ställer dig bredvid, men du säger inget. Eftersom du inte gör så stort väsen av dig är det heller ingen som lägger märke till dig. Det spelar alltså ingen roll om du går fram till tusen människor om du inte pratar med dem. Du kanske har trevligt genom att bara lyssna – men du knyter definitivt inte några nya kontakter.

Ett tips på vägen

Börja med att följa personer och företag som intresserar dig. De behöver inte nödvändigtvis vara i samma bransch som du. Intressera dig för dem, ställ frågor, visa att du hör dem och ge feedback. Men akta dig för att spamma med syftet att enbart göra reklam för dig själv. Det fungerar sällan.

Välj med omsorg. Och tänk på att bakom varje dator och mobil sitter det en riktig människa som läser det du skriver. Med andra ord: agera som du skulle gjort IRL.

3 bra länktips

Det finns ett gäng bloggar jag följer. Både personliga livsstilsbloggar och mer nischade bloggar som handlar om marknadsföring, digital kommunikation, bloggar, webb, sökoptimering. Bland annat. På det senaste har jag stött på några extra bra inlägg – så här kommer lite länkkärlek!

1. 31 bloggidéer för varumärken

Maria Gester driver en fantastiskt bra blogg som är intressant för många. Både för dig som jobbar med digital marknadsföring – och för dig som inte jobbar med det, men som är nyfiken och gärna vill lära dig mer. Inlägget ”31 bloggidéer för varumärken” tipsar om vad du kan skriva om på din företagsblogg för att skapa intresse hos dina kunder. Det är verkligen toppenbra – se till att spara det inlägget så du kommer åt det enkelt när kreativiteten tryter eller när du ska planera ditt webb/blogg/sociala medier-schema. Och javisst, man kan ju printa ut det också och sätta upp på väggen om man är mer analog. 🙂

2. Mall of Scandinavia – did you forget your site?

Daniel Carlbom bloggar om bland annat sökoptimering och webb i allmänhet. I det här roliga (och lite tragiska…) inlägget ifrågasätter han hur Mall of Scandinavia tänkte med sin nya webbplats. Inte så mycket som funkar där. Läs gärna fortsättningsinlägget också: Mall of Scandinavia – we need to talk about your SEO. (PS: Det här inlägget publicerades för ett tag sedan, så det kan ju faktiskt vara så att MOS har förbättrat både sin site och SEO. Låt oss hoppas det.)

3. Det är det verkliga värdet med influencer marketing

Det kommer mer och mer: att företag arbetar med bloggare och influencers. Men hur ska man som företag tänka kring det här egentligen? Better Bloggers har skrivit ett mycket bra inlägg på ämnet. Läsvärt för dig som funderar på att börja jobba med influencers, eller som redan gör det. Självklart också viktigt och läsvärt för dig som bloggar själv!

Tack Instagram!

Häromveckan kom en skön uppdatering av Instagram. Nu kan du nämligen enkelt byta mellan dina konton. Jag, och många med mig, säger högt och glatt: Äntligen!

Borta är tiderna då vi tvingades logga ut och in på olika konton (det där med att komma ihåg olika lösenord – inte helt enkelt…) utan nu kan man äntligen jobba med Instagram på ett smidigt sätt.

Hur växlar man mellan sina konton då?

Det hela är mycket enkelt.

Gå till din profil. Längst upp hittar du ditt användarnamn (på bilden ovan: BOMANS_BYRA) och en pil bredvid. Klicka på pilen så kan du se dina övriga konton. Välj det kontot som du vill använda.

Yey!

Om du vill lägga till ett konto gör du såhär: Gå till din profil. Klicka på kugghjulet längst upp till höger och välj ”Lägg till konto” (det ligger nästan längst ner). Lägg där till konto, och sedan är det bara att växla mellan dina konton likt beskrivningen ovan.

Lycka till och instagramma hårt! 🙂

 

Hur vill du uppfattas?

Det nya året har kickstartat och överallt ser vi trendrapportering kring ny marknadsföring, nya digitala kanaler och nya sätt att synas. Inspirerande och himla härligt! Samtidigt är det viktigt att go back to the basics. Att inte glömma grundpelarna. Tittar vi på sociala medier så är en av grundpelarna dialog. Det är viktigt att du pratar med dina följare, svarar på mail och kommentarer – vare sig det gäller glada tillrop, arga åsikter eller frågor.

Måste man alltid vara tillgänglig?

En inte helt enkel fråga när det gäller sociala medier. Snabba svar är alltid att rekommendera – men det kanske inte alltid är möjligt såvida du inte har en stor stab med marknadsförare som kör ett rullande schema på sociala medier. Verkligheten ser ju inte alltid ut sådan. Du kanske driver dina kanaler själv och då är det svårt att alltid vara tillgänglig. Men du måste alltid svara. Annars är det helt meningslöst att ens finnas i sociala medier! Hela idén bygger liksom på kommunikation – inte om att trycka ut information.

Ett exempel där det inte gick så bra

Jag hörde av mig till ett företag för ett tag sedan eftersom jag ville boka en tjänst. Jag började med att ringa ett flertal gånger men kom enbart till en telefonsvarare där personen sa att hen skulle ringa upp. Jag lämnade ett meddelande men det kom aldrig något samtal tillbaka. Jag gick in på företagets webbplats och försökte hitta ett kontaktformulär eller e-postadress – men det fanns inget. Slutligen hittade jag företagets Facebooksida och tänkte: ”Ja! Här är de ju aktiva och lägger upp inlägg. Jag skickar ett mail!”. Så det gjorde jag. Nu har det gått 12 dagar och jag har fortfarande inte fått något svar. Tack och hej till det företaget för all evighet, tänker jag faktiskt nu. För så är det. Att som potentiell kund bli ignorerad i ett flertal kanaler – där de uppenbarligen är aktiva! – är irriterande. Som ni förstår gick jag till ett annat företag.

Hur ska min strategi se ut?

Om du har ett företag som erbjuder någon typ av kundtjänst kan det vara bra att skriva förutsättningarna för den i dina sociala kanaler. Du kanske inte vill ta kundtjänstfrågor i sociala medier – då bör du upplysa om det. Om du vill göra det, skriv vilka tider du/ni finns på plats och kan svara på frågor. Ibland kanske det heller inte passar att ta en lång diskussion på exempelvis Facebook – säg då att du kontaktar kunden på annat sätt. Mer om hur du bemöter kritik på sociala medier finns i det här blogginlägget.

Men hur ska man då lägga upp strategin? Ja, jag brukar säga att man bör svara inom 24 timmar. Det finns såklart inga regler men personligen tycker jag det är en bra tumregel. Är ni däremot flera stycken som arbetar med era sociala kanaler bör det gå snabbare än så. 

im-here

Fem korta tips

→ Ha några bestämda tidpunkter varje dag då du kollar av dina sociala kanaler
→ Om du exempelvis har fått en kommentar – försök att svara direkt för annars är det lätt att glömma. Om du inte hinner kan du göra en anteckning i mobilen eller på datorn att du ska svara senare. Visst, du kan göra en mental notering också men personligen tenderar jag att glömma dem… 🙂
→ Är ni flera som jobbar med de sociala kanalerna kan ni göra upp ett rullande schema för vem som ansvarar för att kolla kanalerna och vid vilken tid
→ Allt behöver inte vara perfekt. Ibland kanske man är tuff mot sig själv och vill göra den perfekta formuleringen. Försök att släppa det. Visst är det viktigt att vara korrekt och saklig – men du ska inte skriva en skönlitterär bok. Människor accepterar ett snabbt svar som inte är ”perfekt” formulerat hellre än att vänta två dagar på att få svar.
→ Precis ALLT kanske inte kräver ett svar. Men visa att du har sett det! Tryck på ”Like” eller motsvarande så visar du att du hör vad följarna säger!

Vilka är dina bästa tips?

Mål + besöksbeteende = webbstrategi

Tänk dig att du driver ett café. Det mest utmärkande för ditt café och din USP (Unique Selling Point) är dina grymma kardemummabullar samt en schyst chokladkaka av bästa kvalitet. Dessutom tjänar du en bra peng på dessa två saker, så du vill gärna sälja mycket av dem. Föreställ dig att knappt ingen köper dina kardemummabullar eller chokladkaka. Du funderar på varför, så du börjar titta på hur det ser ut framme vid disken. Du vet ju att bakverken är goda och har fått mycket komplimanger för dem – så rimligtvis borde de sälja. Chokladkakan står längst ner. Kardemummabullarna är placerade på ett lite tråkigt svart fat, och de står dessutom bakom kanelbullarna. Ingenstans finns någon lapp, skylt eller något annat som berättar att detta är caféets specialare.

Du funderar vidare, och bestämmer dig för att titta på dina kunder. Hur gör de när de beställer? Hur agerar de? Under några dagar ägnar du tid åt detta. Du tittar, du funderar, du analyserar. Du ser att knappt ingen tittar på chokladkakan. Istället faller deras blickar på kanelbullarna som är läckert upplagda på ett turkost, vackert fat. De säljer ganska bra. Men det är ju inte det du vill. Du vill ju sälja din chokladkaka och dina kardemummabullar. För du tror starkt på att dessa bakverk kommer bli uppskattade och locka kunderna tillbaka. Vad skulle du göra? 

Lyft fram det du vill sälja

Du skulle troligtvis ändra plats på dina bakverk. Du skulle lyfta fram kardemummabullarna och presentera dem på ett mer inspirerande sätt. Chokladkakan flyttar du från nedersta delen i kyldisken upp till den översta – och dessutom sätter du en snygg lapp bredvid med några korta, väl valda ord om kakan. Du berättar för din personal att det är dessa bakverk de ska rekommendera till kunder som inte riktigt kan bestämma sig.

Det är inte lätt, men det är inte heller rocket science

Precis såhär ska du analysera och optimera din webbplats. Vad är ditt mål med din webbplats? Är det att sälja en viss produkt, är det att få besökarna att registrera sig för ditt nyhetsbrev eller kanske att kontakta dig via kontaktformuläret? När det kommer till digitala strategier är det av högsta vikt att ha ett tydligt mål. Men du måste såklart också titta på hur väl målen uppfylls. Det gör du genom att titta på dina besökares beteende på webbplatsen. Idag finns det många analysverktyg som är både lätta att implementera och förstå.

Utifrån besöksbeteendet kan du optimera din webbplats. Om du vill ha många som registrerar sig för ditt nyhetsbrev men du märker att detta inte sker; då måste du optimera din webbplats för att uppfylla detta målet. Hur säljer du in ditt nyhetsbrev? Är det lätt att hitta registrera sig-knappen? Hur ser den ut, uppmuntrar den besökaren? Och hur funkar ditt kontaktformulär? Är det enkelt att fylla i det? Hur lång tid spenderar besökaren med att göra detta? Alla de här frågorna har svar – svar som gör att du kan göra strategiska val och optimera din webbplats och ditt innehåll. Jag säger inte att det är lätt, men det är inte heller raketforskning. Det handlar om att lägga tid och resurser på att göra smarta digitala val.

Förvalta, förädla, optimera

En webbplats ska inte vara statisk och ouppdaterad. Dess syfte är inte att ”bara finnas där”. En webbplats ska vi arbeta med aktivt. Vi ska se över vårt innehåll. Vi ska förvalta, förädla och optimera. Vi ska ha mål – och vi ska följa upp dem. Vi ska titta på hur besökarna agerar på webbplatsen och utifrån detta skapa en tydlig och långsiktig strategi.

Först då kommer vi att sälja många kardemummabullar och chokladkakor.