Jag är rubbad – och jag står för det!
Häromdagen var jag inne på Apoteket. Jag hade plockat de saker jag skulle ha och ställde mig i kön till kassan. Framför mig stod en kvinna som vecklade upp ett papper och la på disken. Det var någon typ av erbjudande eller nyhetsbrev från Apoteket som innehöll ett bra pris på en viss produkt, så kvinnan visade upp pappret för att butiksbiträdet skulle kunna ta fram rätt produkt. Och just där och då – min hjärna gick igång på HÖGVARV. Jag blev så glad för Apotekets skull!
Eh… varför då?
Jo, därför att det är ju det som är målet med marknadsföringen: att nå in. En del brukar säga att ”det är viktigt att nå ut!” och det har de väl förvisso rätt i, men det handlar ju om att nå in också. Att nå ut och nå in. Så att marknadsföringen faktiskt skapar en effekt och ett gott resultat.
Och just därför blev det ett litet lyckohopp i min hjärna. För att den här marknadsföringen hade funkat. För att kunden har gjort sig besväret att SKRIVA UT nyhetsbrevet/erbjudandet och ta med sig till butiken för att lösa in det. För att satsningen gav resultat.
Uppföljning och mer uppföljning
Jag hoppas bara inte att det här pappret slängdes så fort kunden köpt sin produkt. Jag hoppas att butikspersonalen har fått information kring att spara alla sådana här saker så att de kan följas upp och utvärderas. Faktum är att det är något som jag verkligen trycker på när jag pratar med mina kunder: Man måste göra uppföljning på de marknadsföringsinsatser man gör. Det innebär att ta fram resultat, sammanställa statistik, ha interna diskussioner och utvärderingar, jämföra kostnader för olika kanaler kontra effekten det gav och så vidare. Om ingen uppföljning görs – ja, då är det svårt att veta om man kastar pengarna i sjön eller om det faktiskt är en utgift som genererar något.
Så till kärnan: Jag är rubbad
Ja, det var ju faktiskt det som inlägget skulle handla om. Att jag är lite lätt rubbad. Iallafall när det kommer till att vara en normalt fungerade person i detta samhälle som inte utvärderar reklam jämt och ständigt. Sådana här tankar (och fler) kan komma upp när jag ser någon typ av reklam (obs direkt från hjärnan – helt ostrukturerat!):
- Undrar hur de kom på den kampanjen?
- Hoppas de har informerat och utbildat sin personal så att de också vet om kampanjen, annars faller hela grejen.
- Det här var ingen rolig reklam.
- Det här var en rolig reklam!
- Jag älskar den som kom på den här reklamen!!! Jag måste skaffa hund!
- Åh vilket snyggt typsnitt, jag undrar vad det heter?
- Undrar hur många olika kanaler de kör den här kampanjen i?
- Det här var ju en rolig reklampelare, men jag undrar hur de får till det på Facebook och om det blir lika bra där.
- Kan de inte komma på något nytt?
- Det här måste ha kostat multum.
Som sagt. Det är inte alltid lätt 🙂