Mål + besöksbeteende = webbstrategi

Tänk dig att du driver ett café. Det mest utmärkande för ditt café och din USP (Unique Selling Point) är dina grymma kardemummabullar samt en schyst chokladkaka av bästa kvalitet. Dessutom tjänar du en bra peng på dessa två saker, så du vill gärna sälja mycket av dem. Föreställ dig att knappt ingen köper dina kardemummabullar eller chokladkaka. Du funderar på varför, så du börjar titta på hur det ser ut framme vid disken. Du vet ju att bakverken är goda och har fått mycket komplimanger för dem – så rimligtvis borde de sälja. Chokladkakan står längst ner. Kardemummabullarna är placerade på ett lite tråkigt svart fat, och de står dessutom bakom kanelbullarna. Ingenstans finns någon lapp, skylt eller något annat som berättar att detta är caféets specialare.

Du funderar vidare, och bestämmer dig för att titta på dina kunder. Hur gör de när de beställer? Hur agerar de? Under några dagar ägnar du tid åt detta. Du tittar, du funderar, du analyserar. Du ser att knappt ingen tittar på chokladkakan. Istället faller deras blickar på kanelbullarna som är läckert upplagda på ett turkost, vackert fat. De säljer ganska bra. Men det är ju inte det du vill. Du vill ju sälja din chokladkaka och dina kardemummabullar. För du tror starkt på att dessa bakverk kommer bli uppskattade och locka kunderna tillbaka. Vad skulle du göra? 

Lyft fram det du vill sälja

Du skulle troligtvis ändra plats på dina bakverk. Du skulle lyfta fram kardemummabullarna och presentera dem på ett mer inspirerande sätt. Chokladkakan flyttar du från nedersta delen i kyldisken upp till den översta – och dessutom sätter du en snygg lapp bredvid med några korta, väl valda ord om kakan. Du berättar för din personal att det är dessa bakverk de ska rekommendera till kunder som inte riktigt kan bestämma sig.

Det är inte lätt, men det är inte heller rocket science

Precis såhär ska du analysera och optimera din webbplats. Vad är ditt mål med din webbplats? Är det att sälja en viss produkt, är det att få besökarna att registrera sig för ditt nyhetsbrev eller kanske att kontakta dig via kontaktformuläret? När det kommer till digitala strategier är det av högsta vikt att ha ett tydligt mål. Men du måste såklart också titta på hur väl målen uppfylls. Det gör du genom att titta på dina besökares beteende på webbplatsen. Idag finns det många analysverktyg som är både lätta att implementera och förstå.

Utifrån besöksbeteendet kan du optimera din webbplats. Om du vill ha många som registrerar sig för ditt nyhetsbrev men du märker att detta inte sker; då måste du optimera din webbplats för att uppfylla detta målet. Hur säljer du in ditt nyhetsbrev? Är det lätt att hitta registrera sig-knappen? Hur ser den ut, uppmuntrar den besökaren? Och hur funkar ditt kontaktformulär? Är det enkelt att fylla i det? Hur lång tid spenderar besökaren med att göra detta? Alla de här frågorna har svar – svar som gör att du kan göra strategiska val och optimera din webbplats och ditt innehåll. Jag säger inte att det är lätt, men det är inte heller raketforskning. Det handlar om att lägga tid och resurser på att göra smarta digitala val.

Förvalta, förädla, optimera

En webbplats ska inte vara statisk och ouppdaterad. Dess syfte är inte att ”bara finnas där”. En webbplats ska vi arbeta med aktivt. Vi ska se över vårt innehåll. Vi ska förvalta, förädla och optimera. Vi ska ha mål – och vi ska följa upp dem. Vi ska titta på hur besökarna agerar på webbplatsen och utifrån detta skapa en tydlig och långsiktig strategi.

Först då kommer vi att sälja många kardemummabullar och chokladkakor.