Myt nr 1: Det är bra att följa så många som möjligt
Det finns många myter om sociala medier och digital marknadsföring. För företag kan det vara svårt att sålla bland allt som sägs. Vad är rätt, och vad är inte rätt? Hur ska jag göra? Är all reklam bra reklam? Här och i några kommande inlägg tänkte jag krossa några myter. Vi börjar med den första – det är bra att följa så många som möjligt.
Visst kan det vara bra att följa många, men följandet i sig skapar ingen effekt. Du måste prata med dina vänner på dina sociala medier! För det är faktiskt så du måste se det – både de som du följer och de som följer dig.
Tänk att du går på ett cocktailparty där du vill lära känna nya människor. Du går fram till en klunga människor och ställer dig bredvid, men du säger inget. Eftersom du inte gör så stort väsen av dig är det heller ingen som lägger märke till dig. Det spelar alltså ingen roll om du går fram till tusen människor om du inte pratar med dem. Du kanske har trevligt genom att bara lyssna – men du knyter definitivt inte några nya kontakter.
Ett tips på vägen
Börja med att följa personer och företag som intresserar dig. De behöver inte nödvändigtvis vara i samma bransch som du. Intressera dig för dem, ställ frågor, visa att du hör dem och ge feedback. Men akta dig för att spamma med syftet att enbart göra reklam för dig själv. Det fungerar sällan.
Välj med omsorg. Och tänk på att bakom varje dator och mobil sitter det en riktig människa som läser det du skriver. Med andra ord: agera som du skulle gjort IRL.