Myt nr 2: Man måste finnas på alla sociala medier

Det här är enkelt: Nej, det måste man inte.

Det kan snarare vara skadligt för dig och ditt företag om du finns på en massa olika sociala medie-plattformar men inte är aktiv. Eller ens någorlunda aktiv. Vad känner du själv när du surfar in på ett företags Facebooksida och du ser att den senaste uppdateringen var i januari 2014? Eller när du ställer en fråga på Twitter men aldrig får svar?

Det är ungefär som att ha en kundtjänst som är öppen 24 timmar om dygnet – men aldrig ha den bemannad. Det funkar liksom inte. Det enda det resulterar i är missnöjda besökare. Eller kanske ännu värre: att förlora potentiella (eller befintliga) kunder.

Ett tips på vägen

Läs på om olika sociala medier-kanaler. Fråga dig följande frågor om varje kanal:

  • Vad krävs av dig och ditt företag för att ni ska ha en bra närvaro?
  • Vem är ansvarig för uppdateringarna?
  • Ska ni ha ett rullande schema för de ansvariga?
  • Vem är ansvarig för att svara på frågor, kommentarer eller mail?
  • Hur ofta kommer ni att kunna uppdatera?
  • Hur mycket tid är ni villiga att avsätta – för såväl brainstorming, produktion och spridning av innehållet?
  • Kommer ni att behöva bilder? Ska ni isåfall ta dem själva och vem gör det? Eller ska ni köpa bilder?

Självklart finns det många fler frågor som behöver besvaras, men de här kan vara en bra början. Jobbar du dessutom på ett större företag, där fler än en person kommer att sköta de sociala medierna, så kan det vara bra att ha en policy. En policy beskriver bland annat vad och vad ni inte ska säga i era sociala medier, vad ni ska ha för slags tonalitet och uttryck, hur ni bemöter kritik och så vidare.