Myt nr 4: Det är viktigare att göra reklam än att mäta dess effekt

Att arbeta med digital marknadsföring är inte detsamma som att annonsera i exempelvis tryckt press. Där är är det betydligt svårare att mäta effekten av din reklam. På nätet har du enormt mycket större möjligheter att faktiskt mäta utfallet av dina insatser. 

Så länge du inte mäter effekten av din reklam på nätet – oavsett om det handlar om annonsering, onlinekampanjer eller innehåll i sociala medier – ger det inte speciellt mycket. Visst kanske du kan känna av effekten. Det kanske blir större tryck på en produkt, tjänst eller vad du nu gör reklam för. Men du kan komma mycket närmre än så. Med andra ord är det precis lika viktigt att mäta effekten än att bara göra reklam, reklam, reklam.

Ett tips på vägen

Se till att ha ett bra analysverktyg implementerat och konfigurerat på din webbplats. Sätt upp spårning på alla annonser, kampanjer och annan typ av digital marknadsföring som sker utanför din webbplats. Vad gör besökarna när de kommit till din webbplats? Gör de det du vill att de ska göra? Vilken kanal funkar bäst? Vilka kanal genererar de mest ”kvalitativa” besökarna, det vill säga de som faktiskt utför en handling på din webbplats (exempelvis köper en produkt, registrerar sig för ett nyhetsbrev, skickar iväg en förfrågan etc)? Analysera dina besökare – de sitter nämligen på svaret om var och hur du ska möta dem och deras behov.