Strunta i dina anställda

Dina anställda är ovärderliga. Utan dem är företaget inget värt.

Så är det då någonsin okej att strunta i dina anställda? Ja.

När det kommer till webbanalys av företags sajt. Då vill vi helst inte ha med de anställda att göra…

Vänta lite. Hur menar du nu?

Många som har en webbplats (eller blogg för den delen) implementerar Google Analytics och sedan är det bra så. Vi tittar på lite statistik – hur många besökare vi har, hur många sidvisningar det görs, vilka sidor som är populärast och så vidare. Vi lägger inte ner någon djupare tid på analysen. Det kan bero på många saker. Vi har inte tid, vi har inte intresset, vår sajt är inte optimerad, vi vet inte hur vi ska göra – eller var vi ska börja, för den delen.

Har man inte råd eller lust att anlita någon som arbetar med analysen av din webbplats så är det dock bra att kunna några grundläggande saker. Det här är inte en genomgång av Google Analytics eller någon grundkurs. Nej, det här är ett tips. Ett enkelt tips som gör att du kommer få en lite mer sanningsenlig webbanalys. Och då måste vi strunta i dina anställda. Med andra ord: Vi måste filtrera bort dem ur statistiken.

Varför då?

Såvida du inte vill analysera dina anställdas beteende på webbplatsen (vilket även det kan vara intressant, förvisso) så bör du filtrera bort dem. Det här beror förstås på hur litet eller stort ditt företag är, och på hur många besökare sajten har. Det måste ställas i relation till varandra. Exempel: Har du 5000 besökare i veckan och 100 av de besöken är dina egna anställda, så blir statistiken inte extremt snedvriden.

Är däremot hälften av besöken interna så har du ett problem. Vi vill ju se vad de externa besökarna gör på webbplatsen – inte vad dina anställda gör. Som tur är går detta att lösa. Vi filtrerar helt enkelt bort vissa besökare från vissa ip-adresser – i det här fallet ditt företags ip-adress.

Såhär gör du

Här kommer en kort steg-för-steg-beskrivning hur du filtrerar bort dina interna besök. Tänk på att det kan finnas flera olika ip-adresser som används av dina anställda. Ju fler du filtrerar bort, desto mer sanningsenlig blir statistiken.

1. Skapa en ny vy och döp den till något passande som berättar vad den visar. Exempelvis: ”Bomans Byrå – externa besökare”. Du hittar detta under ”Administratör”.

2. Stanna kvar under ”Administratör”. Välj ”Filter”, sedan ”Skapa nytt filter” och ge filtret ett passande namn.

3. Välj sedan enligt följande:

Filtertyp: Fördefinierat
Välj filtertyp: Uteslut
Välj källa eller mål: Trafik från IP-adresserna
Välj uttryck: Som är lika med
IP-adress: Lägg in ditt företags IP-adress*.

4. Klicka på Spara. Klart!

Resultatet

Nu kommer all trafik från den eller de ip-adresserna du skrivit in att bortfiltreras och inte visas i din statistik. Tänk på att den filtrerade datan enbart börjar visas från det att filtret är applicerat. Filtret påverkar alltså inte historisk data.

Viktigt att veta

Ibland kan ett företag ha flera IP-adresser. Det kan exempelvis vara så att varje egen anställd har en egen IP-adress, och då räcker det inte enbart med att filtrera bort din egen – alla de andras räknas ju fortfarande. I det här fallet bör du ta kontakt med företagets IT-avdelning för att titta på en lösning.

Tänk även på att det är svårt att blockera alla IP-adresser som innefattar interna besök. Du eller någon annan anställd kanske besöker företagets webbplats hemifrån eller när ni sitter på ett publikt wi-fi. En del av statistiken kommer alltid att vara lite ”missvisande”, men så länge du kan filtrera bort den stora massan av intern trafik så vinner du mycket.

Lycka till!

 


 

* Vet du inte vad ditt företags ip-nummer är? Här kan du hitta ditt IP-nummer. Obs: tänk på att du måste sitta på det nätverket vars ip-adress du vill hitta.