Tävlingar på Facebook: En liten lathund

Såhär i juletider är det väldigt populärt att anordna tävlingar på Facebook. Eller juletid och juletid – det är alltid populärt att skapa tävlingar i sociala medier för att skapa aktivitet och engagemang. Det kanske bara är jag som har uppmärksammat det mycket mer nu i jul. Och jag gillar det såklart – att ha en tävling är ett extremt bra sätt att engagera dina följare. De får en belöning (vinsten) och du får en belöning (aktivitet, fler följare, engagemang, större spridning).

Något jag dock har märkt är att det finns en hel del företag som struntar i de regler som finns. Nu tänker jag främst på tävlingar som anordnas på Facebook. Jag tror inte att det nödvändigtvis är ett fel som begås med mening – jag tror helt enkelt att inte alla har koll på att det faktiskt finns regler.

”Gilla och dela” – nej, så enkelt är det inte

Många är de tävlingsinläggen som lyder: ”Gilla den här bilden och dela inlägget så har du chans att vinna en XXX”. Så får man faktiskt inte göra. Det bryter mot Facebooks regler och det bryter mot Lotteriinspektionens regler.

Hur gör man då?

Du bör läsa på. Det är faktiskt inte så krångligt – det är tio välinvesterade minuter som ger dig kunskap i att skapa tävlingar på ett lagligt sätt.

Lotteriinspektionen har tagit fram en beskrivning på skillnaden mellan lotteri och tävling. Den hittar du här.

Nätverket Better Bloggers har skrivit ett väldigt bra blogginlägg där de tar upp tips på lagliga tävlingsformer och saker som är bra att tänka på. Det är mycket läsvärt – du hittar det här.